Till senaste kommentaren

Svara på kundkännedomsfrågor

Detta inlägg beskriver hur du gör för att besvara våra kundkännedomsfrågor.

Lagen om penningtvätt ställer krav på alla banker att ha en god kännedom om sina kunder. Det innebär bland annat att banken ska göra en id-kontroll och ställa frågor om affärens syfte och art. Läs mer på webbplatsen konsumenternas.se.

Det finns två sätt att svara på våra kundkännedomsfrågor; Digitalt med hjälp av BankID eller fysiskt genom att skriva ut vår kundkännedomsblankett. Du väljer alltså ett av alternativen.

Alternativ 1 - Svara digitalt med BankID
För att säkerställa att uppgifter som lämnas till oss kommer från rätt person har vi tagit fram en lösning tillsammans med IDkollen där uppgifterna som lämnas bekräftas med BankID.

För att lämna in uppgifter, följ denna instruktion:
  1. Öppna följande länk i en webbläsare: https://idkollen.se/gdpr/kundjak.
  2. Fyll i uppgifterna i formuläret.
  3. Klicka på knappen "Skicka".
Atlernativ 2 - Svara via post/e-post
Har du besvarat blanketten digitalt behöver du inte skriva ut och besvara frågorna på blanketten!

Skriv ut bifogad blankett och svara på frågorna, har du inte tillgång till skrivare skicka oss ett mejl till jak@jak.se så postar vi ut blanketten.

Skicka tillbaka ifylld blankett till oss via:
  • e-post till: jak@jak.se
  • eller per post till: JAK Medlemsbank, Box 216, 541 25 Skövde

När frågorna är besvarade behandlar vi ditt ärende och ger dig tillgång till internetbanken så snart vi kan!
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.
JAK Medlemsbank Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej,
    Jag tycker det är lite konstigt, att fast jag varit medlem hos er i ca 16 år, inte kan komma in på internet banken utan att göra denna kundkännedom som ni sedan måste godkänna innan jag kan se mina konton eller flytta pengar mellan dem.
    Jag har ett sparande till mina barn och även haft lån till hus renovering.


    Lena
  • Hej Lena!
    Vi tycker det är tråkigt att du tycker det men vi gör bara det vi måste. Alla våra medlemmar måste besvara dessa frågor, oavsett hur länge du varit medlem.
    Ha en fin dag!
    Emma Medlemsservice
  • Helt meningslöst det här. Varför ska ni veta det här om mig för att min mamma sparade några tusenlappar åt mig för 20 år sen. Jag har ingen lust att dela med mig till er. Snacka om att sålla mygg dessutom, det är ju bankerna som skatteplanerar och fifflar åt sina bästa kunder. Knappast några små konton hos JAK..

    Jonas
  • Hej Jonas. Tack för dina åsikter, dessvärre måste alla besvara dessa frågor.
    Emma Medlemsservice
  • hej!
    jag har inget bankid pga jag inte kan ladda ner något nytt pga min dator är för gammal, hur skall jag då kunna betala medlemskapen?
    Lars-Olov
  • Hej alla!
    Om ni fått en påminnesle för medlemavgiften nu, på 365 kronor. Så står ert kontonummer på påminnelsen. Clearingnummer 9670 följt av sju (7) siffror. Ni gör en vanlig överföring till det kontot från er andra bank. Det är kontonumret till ert egna medlemskonto.

    Om ID-kollen inte fungerar så prova gärna via en annan webbläsare. Fungerar det inte så försök ringa oss så hjälper vi dig över telefon.

    Vill man avsluta sitt medlemskap så kan man följa denna länk: Avsluta medlemskap
    Avslutar man medlemsskapet innan 31 januari kan man bortse från påminnelsen om medlemsavgiften för 2020.
    Emma Medlemsservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.