Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Svara på kundkännedomsfrågor

Detta inlägg beskriver hur du gör för att besvara våra kundkännedomsfrågor.

Lagen om penningtvätt ställer krav på alla banker att ha en god kännedom om sina kunder. Det innebär bland annat att banken ska göra en id-kontroll och ställa frågor om affärens syfte och art. Läs mer på webbplatsen konsumenternas.se.

Det finns två sätt att svara på våra kundkännedomsfrågor; Digitalt med hjälp av BankID eller fysiskt genom att skriva ut vår kundkännedomsblankett. Du väljer alltså ett av alternativen.

Alternativ 1 - Svara digitalt med BankID
För att säkerställa att uppgifter som lämnas till oss kommer från rätt person har vi tagit fram en lösning tillsammans med IDkollen där uppgifterna som lämnas bekräftas med BankID.

För att lämna in uppgifter, följ denna instruktion:
  1. Öppna följande länk i en webbläsare: https://idkollen.se/gdpr/kundjak.
  2. Fyll i uppgifterna i formuläret.
  3. Klicka på knappen "Skicka".
Atlernativ 2 - Svara via post/e-post
Har du besvarat blanketten digitalt behöver du inte skriva ut och besvara frågorna på blanketten!

Skriv ut bifogad blankett och svara på frågorna, har du inte tillgång till skrivare skicka oss ett mejl till jak@jak.se så postar vi ut blanketten.

Skicka tillbaka ifylld blankett till oss via:
  • e-post till: jak@jak.se
  • eller per post till: JAK Medlemsbank, Box 216, 541 25 Skövde

När frågorna är besvarade behandlar vi ditt ärende och ger dig tillgång till internetbanken så snart vi kan!
Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.
JAK Medlemsbank Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej,
    Jag tycker det är lite konstigt, att fast jag varit medlem hos er i ca 16 år, inte kan komma in på internet banken utan att göra denna kundkännedom som ni sedan måste godkänna innan jag kan se mina konton eller flytta pengar mellan dem.
    Jag har ett sparande till mina barn och även haft lån till hus renovering.


    Lena
  • Hej Lena!
    Vi tycker det är tråkigt att du tycker det men vi gör bara det vi måste. Alla våra medlemmar måste besvara dessa frågor, oavsett hur länge du varit medlem.
    Ha en fin dag!
    Emma Medlemsservice
  • Fyllde i den digitala versionen. Behovsfrågan vad beträffar pengar från utlandet kändes underlig. Klart att jag har behov av att kunna ta emot pengar. Vore surt att inte kunna göra så om det blir aktuellt. Värd att specificera lite.

    Även slutmeddelandet kunde drygas ut med ett estimat på när eventuell tillgång fås från det att handlingen signerats. I alla fall lite mer matnyttig information så som exempelvis "Vi har tagit emot din signerade handling. Ärendet kommer ses över och bedömas innan eventuell tillgång till bankkontot kan ges. Det beräknas ta 1-2 veckor." eller liknande.
    Widar
  • Hej!
    Jag har betalt medlemsavgift om förening, med organistionsnummer, men hittar bara "Kundkännedom för privatpersoner". Hur gör jag som representant för en förening?
    mvh
    Sara
  • Hej!
    Vi ger tillgång till internetbanken så snabbt vi kan, det tar vanligt vis 1-2 dagar innan du får ett svar. Vi ser över informationen på den sidan.

    Vad gäller kundkännedom för juridiska personer så skickas dessa ut fysiskt på papper tillsammans med kontoöppningshandlingar. Har du betalat in grundinsats så skickas dessa ut till organisationen inom ett par dagar.
    Emma Medlemsservice
  • När kan jag ta ut pengar fr mitt medlemskonto efter ID-kollen ?
    Anders
  • När kundkännedomsfrågorna är besvarade ger vi dig tillgång så fort som möjligt, du får ett mail från oss när du kan logga in. Så fort du kan logga in i mobil- eller internetbanken så kan du utnyttja dina konton och utföra de tjänster som vår bank erbjuder.
    Emma Medlemsservice
  • Problem med inloggning i internetbanken. Tidigare internetbank var det inga problem.Nu går det logga in ibland. Det känns det väldig osäkert med att inte veta om man kan logga in och göra transaktioner eller inte. Inte bra!
    Britt-Marie
  • Hej!

    Om du har problem med inloggningen så kan du prova att byta webbläsare och se om det fungerar bättre.

    Du laddar även ladda ner Jak appen via Googleplay eller Appstore.
    Mobilappen fungerar i mobiler och surfplattor med iOS och Android. För att logga in på mobilbanken behöver du ett BankID.

    Om problem kvarstår är du varmt välkommen att kontakta medlemsservice.


    Emine Medlemsservice

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.