Avsluta medlemskap

Om du vill avsluta ditt medlemskap
Uppsägning av medlemskap måste ske i enlighet med gällande lag och bankens stadgar, som är de regler som gäller för banken och dess medlemmar. Uppsägningen måste vara skriftlig och undertecknad av medlemmen och ska skickas in till banken. Det är alltså inte möjligt att säga upp ett medlemskap genom att till exempel låta bli att betala medlemsavgiften.

Tidpunkt för medlemskapet upphörande
JAK Medlemsbank är en ekonomisk förening. Enligt lagen för ekonomiska föreningar och bankens stadgar upphör ett medlemskap tidigast vid utgången av det år som slutar närmast efter en månad från det att medlemmen sagt upp medlemskapet. Det innebär att ditt medlemskap upphör först vid utgången av det år då du lämnat din skriftliga uppsägning. Oavsett när på året du lämnar in uppsägningen upphör alltså ditt medlemskap tidigast den 31 december samma år.

Från det att du säger upp ditt medlemskap till dess att det upphör, behåller du i princip alla rättigheter och skyldigheter gentemot föreningen och banken. Detta innebär bland annat att du har rösträtt, men också att du måste betala alla avgifter som förfaller fram till årsskiftet.

Med andra ord, du måste betala medlemsavgiften för hela det år då uppsägningen gjordes, eftersom medlemskapet upphör först vid årsskiftet. Du måste även reglera eventuella övriga obetalda avgifter, såsom kontoavgifter, för att vi ska kunna avsluta ditt medlemskap och dina bankkonton. Det är viktigt att du gör inbetalningen så snart som möjligt eftersom avgifter för bankkonton debiteras så länge konton är aktiva.

Observera att:
  • du måste vara medlem om du har vissa pågående engagemang hos oss (exempelvis lån eller eftersparskonto).
  • vi endast överför eventuell behållning på bankkonto hos oss till bankkonto i annan svensk bank.
  • du inte behöver vara medlem i banken om du endast väntar på att återfå låneinsats eller frivillig medlemsinsats. 
  • har du bankkonto behöver du själv spara årsbesked, kontoutdrag och underlag innan du avslutar ditt medlemskap. När medlemskapet är avslutat har du inte längre tillgång till internetbanken eller digitala dokument. 
  • har du haft bankkonto kommer du få årsbesked för det innestående året skickat till dig.

Medlem utan bankkonto — stöd JAK som stödmedlem
Har du inte behov att använda JAKs banktjänster men vill fortfarande stödja vårt arbete, ha kvar dina sparpoäng, få utskick, ta del i medlemsträffar och ha rösträtt? Bli Stödmedlem!
Kontakta oss via ett meddelande i internetbanken så hjälper vi dig vidare.

Skriftligt avslut av medlemskap skickas in på ett av följande sätt:

1. Digitalt via JAKs Internetbank:
Skicka ett meddelande via internetbanken. Se först till att inga pengar finns på dina aktiva bankkonton (pengar på Låneinsatskonto och Eftersparskonto kan endast hanteras av banken). Bekräfta att du vill avsluta ditt medlemskap samt uppge organisations- eller personnummer på den medlem du vill skänka dina sparpoäng till. Anger du inget går sparpoängen till JAKs Sparpoängsfond.

2. Via Post:
Har du inget BankID eller inte tillgång till JAKs internetbank och vill avsluta ditt medlemskap kan du använda blanketten som heter ”Avslut av medlemskap hos JAK Medlemsbank” och finns bifogad längre ner. Blanketten ska skickas in med underskrift i original samt med legitimationskontroll innebärande att en färgkopia på giltig ID-handling bifogas.

Sparpoäng
Vill du avsluta ditt medlemskap och har sparpoäng kan du välja att skänka dessa till en familjemedlem, vän eller via en medlemsannons. Medlemsannonser hittar här. Ange då i din ansökan om avslut vart du vill skänka dina sparpoäng. Anger du inget går sparpoängen till JAKs Sparpoängsfond.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.
Hanna Blomqvist (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.