Avsluta medlemskap

Detta inlägg förklarar vilka uppgifter vi behöver för att avsluta medlemskap hos JAK Medlemsbank.

Just nu har vi längre handläggningstider för avslut av medlemskap. Ett bekräftelsemail skickas när ärendet är hanterat. 

Vill du avsluta ditt medlemskap och har kvar sparpoäng kan du välja att skänka dessa till en familjemedlem, vän eller en medlemsannons. Medlemsannonser hittar du via denna länk. Ange då i din text nedan vart du vill skänka sparpoäng. Anger du inget går sparpoängen till JAKs Sparpoängsfond.

Observera att:
  • du måste vara medlem om du har vissa pågående engagemang hos oss (exempelvis lån, eftersparskonto eller betal- och kreditkort).
  • vi endast överför eventuell behållning på konto hos oss till konto i annan svensk bank.
  • du inte behöver vara medlem i banken om du endast väntar på att återfå låneinsats eller frivillig medlemsinsats. 
  • har du konto behöver du själv spara årsbesked, kontoutdrag och underlag innan du avslutar ditt medlemskap. När kundmedlemskapet är avslutat har du inte längre tillgång till internetbanken eller digitala dokument. 
  • har du haft konto kommer du få årsbesked för det innestående året skickat till dig.

Välj ett av följande sätt för att skicka in ditt ärende om avslut av medlemskap till oss.

1. Digitalt via JAKs Internetbank:

Skicka ett meddelande via internetbanken. Se först till att inga pengar finns på aktiva bankkonton (Låneinsatskonto och Eftersparskonto kan endast hanteras av banken). Bekräfta att du vill avsluta ditt medlemskap, uppge organisations- eller personnummer på den medlem du vill skänka dina sparpoäng till. Anger du inget går sparpoängen till JAKs Sparpoängsfond.

2. Digitalt via E-tjänster:

Vi samarbetar med Verified för möjligheten att skicka in ärendet digital och signera med BankID.

Observera att då blanketten för avslut innehåller personuppgifter samt eventuellt bankuppgifter får inte blanketten ni laddar upp vara ifyllningsbar. Spara dokumentet enligt instruktionerna och dubbelkolla så att dokumentet inte är ifyllningsbart innan ni laddar upp det. 

Du kan avsluta medlemskap för dig själv, en juridisk person eller barn under 18 år. Vid gemensam teckningsrätt måste varje firmatecknare respektive vårdnadshavare var för sig skicka in ett eget signerat exemplar av blanketten med sitt eget BankID.

  1. Fyll i blanketten Avsluta medlemskap e-tjänst digitalt.
  1. Viktigt! Spara blanketten på din dator genom att ”skriva ut” blanketten som en PDF-fil. Detta för att ta bort redigeringsmöjligheten i filen. Vi kan inte behandla din ansökan annars.
  1. Skicka in blanketten till oss via jak.se/avslutamedlemskap (sidan finns hos vår tjänsteleverantör Verified). Du som skickar in ärendet fyller i dina uppgifter.
  1. Ladda upp din ifyllda PDF-fil.
  1. Tryck ”Gå vidare till signering”.
  1. Granska genom att scrolla igenom dokumentet.
  1. Tryck "Signera dokument" och använd ditt BankID.
  1. Viktigt! Klicka på knappen ”Fortsätt” i webbläsaren för att slutföra processen.
Nu är din blankett inlämnad, du kommer få en kopia på den signerade blanketten skickad till din angivna e-postadress. Vår Medlemsservice kommer handlägga ditt ärende så fort det är möjligt.

3. Via Post:

Har du inget BankID och vill avsluta ditt medlemskap kan du använda avslutsblanketten som heter ”Avslut av medlemskap hos JAK Medlemsbank” och finns bifogad lite längre ner. Blanketten måste skickas in per post och legitimationskontroll där kopian på ID-handlingen är i färg bifogas.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.
Anna (Uppdaterad )
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.