Avsluta medlemskap
Uppsägning av medlemskap
En uppsägning av medlemskap måste lämnas skriftligt till banken.
På grund av banksekretess kan vi inte ta emot avslutsansökningar av medlemskap/konto via e-post, utan du kan välja mellan att skicka in din uppsägning via ett meddelande i internetbanken, eller per post. Se mer om hur du går tillväga i punkt 1 & 2 längre ner i denna text.
Det är inte möjligt att säga upp ett medlemskap genom att låta bli att betala medlemsavgiften.
Tidpunkt för medlemskapet upphörande
Ett medlemskap upphör först vid utgången av det år då du lämnat din skriftliga uppsägning, i enlighet med lagen om ekonomiska föreningar och bankens stadgar.
Det innebär att oavsett när på året du lämnar in din uppsägning så upphör ditt medlemskap tidigast den 31 december samma år, och du behöver därför betala medlemsavgift för hela det år då uppsägningen gjorts, eftersom medlemskapet upphör först vid kommande årsskifte.
Från det att du säger upp ditt medlemskap till dess att det upphör, behåller du i princip alla rättigheter och skyldigheter gentemot föreningen och banken. Detta innebär bland annat att du har rösträtt, men också att du måste betala alla avgifter som förfaller fram till årsskiftet.
Skriftligt avslut av medlemskap skickas in på ett av följande sätt:
1. Digitalt via JAKs Internetbank:
Skicka ett meddelande via internetbanken. Se först till att inga pengar eller övertrasseringar finns på dina aktiva bankkonton (pengar på Låneinsatskonto och Eftersparkonto kan endast hanteras av banken).
2. Via Post:
Har du inget BankID eller inte tillgång till JAKs internetbank och vill avsluta ditt medlemskap kan du använda blanketten som heter ”Avslut av medlemskap hos JAK Medlemsbank”, den finns bifogad längre ner. Blanketten ska skickas in med underskrift i original samt med legitimationskontroll innebärande att en kopia på giltig ID-handling bifogas.
Observera att:
- du måste vara medlem om du har vissa pågående engagemang hos oss (exempelvis lån eller eftersparkonto).
- du måste reglera alla eventuella obetalda avgifter, såsom kontoavgifter eller övertrasseringsränta, för att vi ska kunna avsluta dina bankkonton.
- vi endast överför eventuell behållning på bankkonto hos oss till bankkonto i annan svensk bank.
- du inte behöver vara medlem i banken om du endast väntar på att återfå låneinsats, överinsats eller frivillig medlemsinsats.
- om du har haft bankkonto behöver du själv spara årsbesked, kontoutdrag och underlag innan du avslutar ditt medlemskap. När medlemskapet är avslutat har du inte längre tillgång till internetbanken eller dina digitala dokument.
- om du haft bankkonto kommer du få årsbesked för det innestående året skickat till dig.
Medlem utan bankkonto — stöd JAK som stödmedlem
Har du inte behov att använda JAKs banktjänster men vill fortfarande kunna stödja vårt arbete, ha kvar din rösträtt, ha kvar dina sparpoäng, delta på medlemsträffar och medlemsaktiviteter, få nyhetsbrev och ta del av JAKs medlemsförmåner? Bli då Stödmedlem!
Kontakta oss via ett meddelande i internetbanken så hjälper vi dig vidare.
Sparpoäng
Vill du avsluta ditt medlemskap och har sparpoäng kan du välja att skänka dessa till en familjemedlem, vän eller via en medlemsannons. Medlemsannonser hittar här. Ange då i din ansökan om avslut vart du vill skänka dina sparpoäng, person- eller organisationsnummer behöver anges. Anger du inget går sparpoängen till JAKs Sparpoängsfond.
Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.
Följ inlägget
1
följare
Borttagen kommentar